Yhdistys

Turun Matkailuoppaat – Åbo Turistguider ry:ssä on 98 jäsentä, joista opastavia oppaita on 64 kappaletta (v. 2023). Oppaamme tarjoavat opaspalveluja 13 eri kielellä: suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska, italia, espanja, tanska, venäjä, viro, ukraina, japani ja esperanto.

Oppaan voit varata joko suoraan oppaalta itseltään tai heitä edustavilta yrityksiltä.

Yhdistys järjestää ajoittain Turussa kävelykierroksia.

Yhdistykseen voit olla yhteydessä seuraavasti:

YHTEYSTIEDOT

Turun Matkailuoppaat – Åbo Turistguider ry

Sähköposti: turunmatkailuoppaat(at)gmail.com

Puheenjohtaja Annamari Laine puh. 040 7588449

HISTORIAA

Turkulaiset matkailuoppaat perustivat yhdistyksen keväällä 1957. Sen nimi oli Turun Opaskerho ja se toimi ensimmäiset vuodet matkailulautakunnan alaisena rekisteröimättömänä kerhona. Yhdistysrekisteriin se liitettiin 1965 ja vuodesta 1986 on yhdiksen nimi ollut Turun Matkailuoppaat – Åbo Turistguider ry.

Nykyisessä Turun Matkailuoppaat – Åbo Turistguider ry:ssä on satakunta jäsentä. Yhdistys tarjoaa opaspalveluja 13 eri kielellä (suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska, italia, espanja, tanska, venäjä, ukraina, japani, kiina ja esperanto).

Turkuun perustettiin vuonna 1938 Suomen ensimmäisenä kaupunkina matkailulautakunta, mikä oli alueen matkailun kannalta suuri edistysaskel. Keväällä 1938 järjestettiin opaskurssi, johon osallistuneet kuuntelivat esitelmiä Turun nähtävyyksistä ja historiasta sekä vierailivat eri kohteissa. Osanottajia oli 88, osa heistä ryhtyi heti kurssin jälkeen hoitamaan opastuksia.

Matkailijoille oli tuolloin tarjolla viisi erilaista kiertoajelua: kaksi kaupungin sisäistä, kolme suuntautui kauemmaksi, muun muassa Naantaliin. Yksi kierroksista oli klassinen Seitsemän kirkon reitti (Raisio-Masku-Nousiainen-Lemu-Askainen-Merimasku-Naantali), joka on Suomen vanhin matkailureitti.

Kesän kokemusten jälkeen yhtenä selvänä puutteena pidettiin matkailuoppaiden pientä määrää. Kielitaitoisia oppaita todettiin olevan matkailutoimiston käytössä vain viisi kappaletta. Lisäoppaiden tarve oli kiireellinen erityisesti siksi, että Helsingissä oli tarkoitus järjestää olympialaiset kesällä 1940. Turkuun odotettiin ulkomaisten turistien ryntäystä, koska suuren osan kisaturisteista oletettiin matkaavan Helsinkiin Turun sataman kautta.

Myös kesä 1939 oli Turun matkailun kannalta menestyksekäs. Kevääksi 1940 suunniteltiin opaskurssia, joka oli tarkoitettu oppaiden lisäksi raitiovaunuhenkilökunnalle. Raitiovaunuistahan matkailijat todennäköisesti kyselevät neuvoja. Kaikki muuttui, kun sota syttyi Euroopassa syyskuussa 1939. Sen ymmärrettiin merkitsevän ulkomaisen matkailijavirran tyrehtymistä.

Sodan jälkeen pätevistä oppaista oli Turussa kova puute. Tämän totesivat Turun Työväen Matkailuyhdistys, Suomi–Neuvostoliitto-seuran matkailujaosto sekä Turun suomenkielinen työväenopisto. Turun kaupunginhallitus myönsi Turun Työväen Matkailuyhdistykselle 20 000 markkaa kurssin järjestämiseen. Kurssi toteutui vuonna 1947 ja siihen osallistui 111 henkilöä. Kurssin seurauksena aloitettiin opaskerhotoiminta Turun Työväen Matkailuyhdistyksen piirissä. Kerholaiset jatkoivat tutustumiskäyntejä eri kohteissa pitääkseen tietonsa ajan tasalla.

Kaupungin matkailuasiamies Arvo Hovila piti talvella 1957 Turun suomenkielisen työväenopiston yhteiskuntatieteellisessä opintopiirissä esityksen aiheesta Turun kaupungin matkailulautakunnan työkentältä. Luennon jälkeen syntyneessä keskustelussa esitettiin ajatus säännöllisen opaskoulutuksen aloittamisesta perustettavan opaskerhon puitteissa.

Turun Opaskerhon perustava kokous pidettiin tiistaina 26. maaliskuuta 1957 Turun kaupungin matkailutoimiston pienissä tiloissa osoitteessa Linnankatu 14. Turkulaisten oppaiden vielä vaatimattoman lukumäärän huomioon ottaen oli yhdistystä perustamassa yllättävän paljon kiinnostuneita eli 30 henkilöä. Perustettavan kerhon nimeksi valittiin Turun Opaskerho – Åbo Guideklubb, ja sen puheenjohtajaksi Toivo Korpela. Turun Opaskerho – Åbo Guideklubb ry hyväksyttiin yhdistysrekisteriin 24. marraskuuta 1965.

Suomen Opasliitto perustettiin 1974 ja sen alkutaipaleella olivat Turun matkailuoppaat erittäin aktiivisina. Ensimmäiset liiton puheenjohtajat olivat myös yhdistyksemme jäseniä. Yhdistys on edelleen aktiivinen jäsen Opasliitossa, ja kaikki oppaina toimivat jäsenemme Suomen Opasliiton auktorisoimia matkailuoppaita.

Opaskerhon nimen muuttamista ehdotettiin ensimmäisen kerran vuoden 1985 syyskokouksessa. Nimi päätettiin muuttaa tammikuun 1986 yleiskokouksessa muotoon Turun Matkailuoppaat – Åbo Turistguider ry. Virallisesti nimi muuttui oikeusministeriön päätöksellä 13. lokakuuta 1986.

Jo alusta alkaen yhdistyksellä on ollut tärkeää jäsentensä kouluttaminen tiedoiltaan ja taidoiltaan asiantunteviksi matkailuoppaiksi, jotta Turun kaupunki voi tarjota matkailijoille monipuolista opaspalvelua ja jotta Turussa vierailevat matkailijat sekä paikalliset asukkaat voivat saada laadukkaita opastuspalveluja.